1. softkom
  2. baza znanja
  3. finansijsko knjigovodstvo
  4. evidencija prethodnog poreza

EVIDENCIJA PRETHODNOG POREZA

U poslovnom softveru Sors Evidencija prethodnog poreza formira se automatski, preuzimanjem podataka iz Knjige primljenih računa i upisom na odgovarajuće pozicije u EPP. Predviđeno je da korisnik prvo formira Knjigu primljenih računa, da obezbedi tačnost i ispravnost podataka koji su u nju upisani i da, tek nakon toga, formira Evidenciju prethodnog poreza.

SADRŽAJ

Prozor za formiranje Evidencije prethodnog poreza
Popunjavanje Evidencije prethodnog poreza
Pozicije u Evidenciji prethodnog poreza koje SEF popunjava automatski
Prozor za prikazivanje analitike polja
Prozor za pregled Evidencija prethodnog poreza
Izmena Evidencije prethodnog poreza
Slanje Evidencije prethodnog poreza na SEF i statusi
Korekcija Evidencije prethodnog poreza na SEF

PROZOR ZA FORMIRANJE EVIDENCIJE PRETHODNOG POREZA

Da biste pokrenuli prozor za formiranje Evidencije prethodnog poreza (EPP) uradite sledeće:

  1. U komandnom meniju kliknite na stavku Finansijsko.
  2. U meniju kliknite na stavku Poreske prijave.
  3. U meniju koji se prikaže kliknite na stavku Evidencija prethodnog poreza.
  4. Kada to uradite otvoriće se prozor koji je prikazan na slici ispod:
Prozor za formiranje Evidencije prethodnog poreza

U zaglavlju dokumenta, u delu Podaci o Evidenciji prethodnog poreza, koji je na slici označen brojem 2, nalaze se sledeća polja:

  1. Jedinstveni identifikator na SEF. Ako je EPP evidentirana na SEF, u ovom polju biće prikazan jedinstveni identifikator EPP na SEF. U slučaju da EPP nije evidentirana na SEF, nego je u procesu pripreme, ovo polje neće biti popunjeno. Ovo polje se popunjava automatski - korisnik nema mogućnost izmene vrednosti u ovom polju.
  2. Vrsta evidencije. Ovaj padajući meni ima dve stavke:
    • Prva evidencija. Ova opcija treba da bude izabrana kada se EPP podnosi prvi put za poreski period.
    • Korekcija - Ova opcija treba da bude izabrana kada je EPP za poreski period već evidentirana na SEF ali je potrebno da se izvrši korekcija. Više o postupku korekcije možete da pročitate ovde.
  3. Broj evidencije. U slučaju da se EPP podnosi prvi put za poreski period (opcija Prva evidencija), broj EPP dodeljuje poslovni softver Sors prilikom snimanja dokumenta. Dodeljeni broj korisnik može da promeni u prozoru za pregled Evidencija prethodnog poreza. U slučaju da se vrši korekcija EPP u ovom polju treba da bude upisan broj EPP koja se koriguje.
  4. Jedinstveni identifikator na SEF EPP koja se koriguje. U slučaju da se vrši korekcija EPP u ovom polju treba da bude upisan jedinstveni identifikator na SEF EPP koja se koriguje. Ako se EPP evidentira prvi put ovo polje treba da ostane prazno.
  5. Status na SEF. Ako je EPP evidentirana na SEF u ovom polju biće prikazan status EPP na SEF (na primer, Evidentirano ili Korigovano). U slučaju da EPP nije evidentirana na SEF, nego je u procesu pripreme, ovo polje neće biti popunjeno. Ovo polje se popunjava automatski - korisnik nema mogućnost izmene vrednosti u ovom polju.
  6. Datum evidentiranja na SEF. Ako je EPP evidentirana na SEF u ovom polju biće prikazan datum kada je EPP poslata na SEF. U slučaju da EPP nije evidentirana na SEF, nego je u procesu pripreme, ovo polje neće biti popunjeno. Ovo polje se popunjava automatski - korisnik nema mogućnost izmene vrednosti u ovom polju.
  7. Poreski period. U ovom polju prikazuje se poreski period na koji se EPP odnosi.
  8. Godina. U ovom polju prikazuje se godina na koju se EPP odnosi.
  9. Datum preuzimanja iz KPR. U ovom polju prikazuje se datum kada je poslednji put izvršeno preuzimanje podataka iz Knjge primljenih računa i upis na odgovarajuće pozicije u EPP. Ovo polje se popunjava automatski - korisnik nema mogućnost izmene vrednosti u ovom polju.
  10. Datum uvoza iz SEF u KPR. U ovom polju prikazuje se datum kada je poslednji put izvršen uvoz dokumenata iz SEF u Knjigu primljenih računa, za poreski period za koji se EPP formira, pre nego što je izvršeno preuzimanje podataka iz Knjige primljenih računa i upis na odgovarajuće pozicije u EPP. Ovo polje se popunjava automatski - korisnik nema mogućnost izmene vrednosti u ovom polju.

Preostala polja u prozoru odnose se na pozicije u EPP. Ministarstvo finansija je izdalo detaljno uputstvo za popunjavanje EPP, u kojem je objašnjeno koji podaci treba da budu uneti na svaku poziciju. Zbog toga se u ovom uputstvu nećemo detaljno baviti analizom pozicija, već vas upućujemo da pročitate zvanično uputstvo Ministarstva finansija, koje se nalazi ovde.

POPUNJAVANJE EVIDENCIJE PRETHODNOG POREZA

Polja u prozoru za formiranje Evidencije prethodnog poreza (EPP) popunjavaju se automatski preuzimanjem podataka iz Knjige primljenih računa i iz SEF. Popunjavanje polja možete da izvršite tako što kliknete na dugme Preuzmi podatke iz KPR i SEF koje se nalazi u delu prozora koji je na slici označen brojem 1.

Pošto to uradite prikazaće se prozor u kome treba da izaberete poreski period za koji se formira EPP i da kliknite na dugme OK. Program će potom preuzeti vrednosti iz Knjige primljenih računa i SEF i upisati ih u odgovarajuća polja na osnovu sledećih pravila:

  • Da bi dokument bio iskazan u EPP, mora prethodno da bude upisan u Knjigu primljenih računa, a njegova pozicija u EPP mora da bude određena u sekciji Evidencija prethodnog poreza.
  • Vrednosti na pozicijama u EPP iskazuju se kao apsolutne vrednosti, odnosno uvek kao pozitivni brojevi. Ovo napominjemo zato što u određenim situacijama, u Knjigu primljenih računa mogu da budu upisani negativni brojevi. U tom smislu, prilikom preuzimanja iznosa iz Knjige primljenih računa, iznosi iz dokumenata se prvo konvertuju u apsolutni broj a zatim se sabiraju i upisuju na pozicije u EPP.
  • U zavisnosti od toga na koju poziciju je dokument klasifikovan, u EPP će biti upisane vrednosti iz odgovarajućih sekcija iz Knjige primljenih računa. Radi pojašnjenja, Knjiga primljenih računa sadrži više sekcija za unos iznosa, kao što su Obračunati PDV i PDV koji može da se odbije. Prilikom formiranja EPP, u zavisnosti od pozicije u EPP na koju je dokument klasifikovan, preuzimaju se iznosi iz odgovarajuće sekcije. Na primer, na pozicije u EPP na kojima se iskazuje ukupan promet upisuje se iznos iz sekcije Obračunati PDV a na pozicije na kojima se iskazuje PDV koji može da se odbije upisuje iznos iz sekcije PDV koji može da se odbije. U tabelama ispod prikazana je šema na osnovu koje se popunjavaju pozicije u prozoru za formiranje EPP. Za svaku poziciju u EPP navedeno je odgovarajuće polje iz Knjige primljenih računa iz kojeg se preuzimaju podaci za upis vrednosti na tu poziciju.

DEO 1 i 2

POZICIJA PORESKA OSNOVICA PO STOPI OD 20% PDV PO STOPI OD 20% PORESKA OSNOVICA PO STOPI OD 10% PDV PO STOPI OD 10%
1.1.1, 1.1.2, 1.1.3
1.2.1, 1.2.2, 1.2.3
1.3.1, 1.3.2, 1.3.3
1.4.1, 1.4.2, 1.4.3, 1.4.4
1.5.1, 1.5.2, 1.5.3
1.6.1, 1.6.2, 1.6.3, 1.6.4
2.1.1, 2.1.2
2.2.1, 2.2.2
2.3.1, 2.3.2
2.4.1, 2.4.2
2.5.1, 2.5.2
2.6.1, 2.6.2
Vrednost bez PDV opšta stopa u sekciji Zaduženje u Knjizi primljenih računa. PDV opšta stopa u sekciji Obračunati PDV u Knjizi primljenih računa. Vrednost bez PDV posebna stopa u sekciji Zaduženje u Knjizi primljenih računa. PDV posebna stopa u sekciji Obračunati PDV u Knjizi primljenih računa.
1.1.4, 1.2.4, 1.3.4, 1.4.5, 1.5.4, 1.6.4
2.1.3, 2.2.3, 2.3.3, 2.4.3, 2.5.3, 2.6.3
Zbir vrednosti na pozicijama u odeljku Zbir vrednosti na pozicijama u odeljku Zbir vrednosti na pozicijama u odeljku Zbir vrednosti na pozicijama u odeljku
1.1.5, 1.2.5, 1.3.5, 1.5.5
2.1.4, 2.2.4, 2.3.4, 2.4.4, 2.5.4, 2.6.4
- PDV opšta stopa u sekciji PDV koji može da se odbije u Knjizi primljenih računa. - PDV posebna stopa u sekciji PDV koji može da se odbije u Knjizi primljenih računa.

DEO 3, 4 i 5

POZICIJA IZNOS
3.1 Plaćen PDV opšta stopa i Plaćen PDV posebna stopa u sekciji Prekogranični promet u Knjizi primljenih računa
3.2 PDV opšta stopa i PDV posebna stopa u sekciji PDV koji može da se odbije u Knjizi primljenih računa
3.3 Zbir polja u sekciji 3.1 (plaćen PDV opšta stopa + plaćen PDV posebna stopa)
3.4 Zbir polja u sekciji 3.2 (PDV koji može da se odbije opšta stopa + PDV koji može da se odbije posebna stopa)
4.1 Plaćena PDV nadoknada u sekciji Otkup poljoprivrednih dobara u Knjizi primljenih računa
4.2 Plaćena PDV nadoknada (odbitak) u sekciji Otkup poljoprivrednih dobara u Knjizi primljenih računa
5.1.1, 5.1.2, 5.1.3, 5.1.4, 5.1.5, 5.1.6
5.2.1, 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6, 5.2.7
Sabiranjem polja PDV opšta stopa i PDV posebna stopa u sekciji PDV koji može da se odbije i Plaćena PDV nadoknada (odbitak) u sekciji Otkup poljoprivrednih dobara u Knjizi primljenih računa (PDV koji može da se odbije.PDV opšta stopa + PDV koji može da se odbije.PDV posebna stopa + Otkup poljoprivrednih dobara.Plaćena PDV nadoknada (odbitak))

Korisnik može da izmeni vrednosti u poljima u prozoru za formiranje EPP tako što izvrši izmene u Knjizi primljenih računa a zatim ponovo pokrene postupak preuzimanja podataka iz KPR i SEF (klikom na dugme Preuzmi podatke iz KPR i SEF). Ručna izmena vrednosti nije dozvoljena.

U delu prozora koji je na slici označen brojem 2 nalazi se link Prikaži dokumente u KPR na osnovu kojih je formirana Evidencija prethodnog poreza. Ako kliknete na ovaj link prikazaće se spisak dokumenata na osnovu kojih su popunjene pozicije u EPP. Ovaj spisak će biti prikazan u prozoru koji je skoro isti kao prozor za pregled Knjige primljenih računa i zbog toga ga ovde nećemo detaljnije opisivati.

Spisak dokumenata na osnovu kojih su popunjene pozicije u EPP nije moguće menjati, što znači da ostaje trajno sačuvan kao referentna osnova za sastavljanje Evidencije prethodnog poreza.

POZICIJE U EVIDENCIJI PRETHODNOG POREZA KOJE SEF POPUNJAVA AUTOMATSKI

Prema Pravilniku o PDV i Pravilniku o elektronskom fakturisanju, iako SEF automatski popunjava određene pozicije u Evidenciji prethodnog poreza (EPP), poreski obveznik je i dalje dužan da u Knjizi primljenih računa iskaže sve dokumente koji su upisani na tim pozicijama. Iz toga proizilazi da korisnik u Knjizi primljenih računa na pozicije u EPP koje SEF automatski popunjava mora da klasifikuje iste dokumente kao i SEF. Drugim rečima, ukupna vrednost dokumenata koje je korisnik klasifikovao na poziciju koju SEF automatski popunjava mora da bude jednaka ukupnoj vrednosti dokumenata koje je SEF klasifikovao na istu poziciju.

Zbog toga poslovni softver Sors prvo preuzima vrednosti iz dokumenata koji su u Knjizi primljenih računa klasifikovani na ove pozicije a zatim iz SEF preuzima vrednosti koje je SEF automatski upisao, odnosno vrednosti koje je SEF klasifikovao na ove pozicije. Vrednosti koje su preuzete iz Knjige primljenih računa i one koje su preuzete iz SEF prikazuju se u dva odvojena polja, postavljena jedno ispod drugog, kako bi korisnik mogao lako da uporedi podatke i utvrdi eventualna neslaganja.

Na primer, poziciju 1.2.1 SEF popunjava automatski na način koji je objašnjen u uputstvu Ministarstva finansija. Vrednosti koje su u Knjizi primljenih računa klasifikovane na ovo polje prikazuju se u polju 1.2.1 Elektronske fakture (obračun preuzet iz KPR) a vrednosti koje je SEF automatski upisao prikazuju se u polju 1.2.1 Elektronske fakture (obračun preuzet iz SEF).

U slučaju da vrednosti preuzete iz KPR i vrednosti preuzete iz SEF nisu iste, polja će biti prikazana crvenom bojom (slika ispod).

Razlika u vrednostima koje su preuzete iz KPR i SEF

Ako vrednosti u ova dva polja nisu iste potrebno je da se ustanovi razlog ove razlike, a to se najlakše može uraditi u prozoru za analitiku polja.

PROZOR ZA PRIKAZIVANJE ANALITIKE POLJA

Ako u prozoru za formiranje Evidencije prethodnog poreza (EPP) kliknete dva puta na bilo koje polje koje predstavlja poziciju u EPP otvoriće se prozor u kome možete da vidite dokumente na osnovu kojih je polje popunjeno, odnosno otvoriće se prozor za prikazivanje analitike polja. Ovaj prozor ima dva izgleda:

  1. Ako se prikazuje analitika polja za poziciju koju SEF automatski popunjava prozor ima dve tabele: u prvoj tabeli se prikazuju dokumenti iz Knjige primljenih računa koje je korisnik klasifikovao na poziciju a u drugoj dokumenti koje je SEF klasifikovao na poziciju.
  2. Ako se prikazuje analitika polja za poziciju koju popunjava poreski obveznik (pozicija koju SEF ne popunjava automatski) prozor ima jednu tabelu u kojoj se prikazuju dokumenti iz Knjige primljenih računa koje je korisnik klasifikovao na poziciju.

ANALITIKA POLJA ZA POZICIJE KOJE SEF POPUNJAVA AUTOMATSKI

Ako kliknete na polje koje predstavlja poziciju koju SEF automatski popunjava prikazaće se prozor kao na slici ispod.

Prozor za prikazivanje analitike polja

U vrhu prozora navedena je pozicija u EPP na koju se odnose prikazani dokumenti.

U levoj tabeli, Dokumenti iz KPR, prikazuju se dokumenti iz Knjige primljenih računa koje je korisnik klasifikovao na poziciju. U desnoj tabeli, Dokumenti iz SEF, prikazuju se dokumenti koje je SEF klasifikovao na poziciju.

Obe tabele imaju identične kolone:

  1. Broj dokumenta
  2. ID dokumenta na SEF. U ovoj koloni prikazuje se jedinstveni identifikator e fakture na SEF.
  3. Izvor
  4. Status
  5. PIB dobavljača
  6. Datum PDV obaveze
  7. Datum obrade. U tabeli Dokumenti iz SEF, u kojoj se prikazuju dokumenti koje je SEF klasifikovao na poziciju, u ovoj koloni prikazan je datum obrade dokumenta na SEF. U tabeli Dokumenti iz KPR, u kojoj se prikazuju dokumenti iz Knjige primljenih računa, ova kolona je prazna.
  8. Vrednost bez PDV opšta stopa
  9. PDV opšta stopa
  10. Vrednost bez PDV posebna stopa
  11. PDV posebna stopa

Ispod naziva tabele navedeno je polje iz Knjige primljenih računa iz kojeg su preuzeti podaci za upis (slika ispod).

Polje u Knjizi primljenih računa iz koga su preuzeti podaci za upis

Dodatno, u tabeli će crvenom bojom biti prikazana kolona iz koje se preuzimaju podaci za upis u polje (slika ispod).

Kolona iz koje se preuzimaju podaci za upis, prikazana crvenom bojom

U ove dve tabele trebalo bi da se prikazuju isti dokumenti sa istim iznosima, zato što bi u korisnik u Knjizi primljenih računa trebalo da na poziciju u EPP klasifikuje iste dokumente kao i SEF. Po pokretanju prozora, program vrši automatsko poređenje podataka iz obe tabele i identifikuje moguća neslaganja, koja se dele u sledeće grupe:

  1. Korisnik je klasifikovao dokument u Knjizi primljenih računa na poziciju koja se analizira ali ga SEF nije upisao na istu poziciju. Da bi se razlikovali od ostalih dokumenata, ovi dokumenti su prikazani plavom bojom (slika ispod).
  2. SEF je upisao dokument na poziciju koja se analizira ali korisnik to nije uradio, odnosno dokument nije u Knjizi primljenih računa klasifikovan na poziciju. Da bi se razlikovali od ostalih dokumenata, ovi dokumenti su prikazani braon bojom (slika ispod).
  3. Korisnik je klasifikovao dokument u Knjizi primljenih računa na istu poziciju kao i SEF ali iznosi u Knjizi primljenih računa nisu isti kao na SEF. Da bi se razlikovali od ostalih dokumenata, ovi dokumenti su prikazani zelenom bojom (slika ispod).
  4. Isti dokument je klasifikovan više puta na istu poziciju u Knjizi primljenih računa. Da bi se razlikovali od ostalih dokumenata, ovi dokumenti su prikazani roze bojom (slika ispod).
Prikazivanje razlika između podataka u Knjizi primljenih računa i SEF u prozoru za analitiku polja

Program vrši automatsko poređenje dokumenata iz ove dve tabele na osnovu jedinstvenog identifikatora dokumenta na SEF, koji je prikazan u koloni ID dokumenta na SEF. Ovde treba imati u vidu da korisnik ne može samostalno da unese ovaj identifikator u Knjigu primljenih računa – on se upisuje isključivo prilikom uvoza dokumenata iz SEF. U tom smislu, automatsko poređenje ove dve tabele moguće je samo ako su dokumenti uvezeni iz SEF u Knjigu primljenih računa, odnosno ako za njih postoji upisan jedinstveni identifikator dokumenta na SEF. Prilikom ručnog unosa dokumenata u Knjigu primljenih računa jedinstveni identifikator dokumenta na SEF se ne upisuje zbog čega program ne može da uporedi dokumente koji su ručno upisani sa dokumentima iz SEF.

Ako kliknete desnim tasterom na određeni dokument u tabeli Dokumenti iz KPR prikazaće se meni sa sledećim opcijama:

  1. Prikaži dokument u prozoru za unos u KPR. Ako kliknete na ovu opciju dokument će se prikazati u prozoru za unos dokumenata u Knjigu primljenih računa.
  2. Prikaži dokument u PDF. Ako kliknete na ovu opciju program će iz SEF preuzeti PDF prikaz dokumenta (ova opcija važi samo za e fakture koje su uvezene iz SEF).
  3. Prikaži dokument na portalu SEF (morate biti prijavljeni na SEF). Klikom na ovu opciju možete da prikažete dokument na portalu SEF. Uslov za prikazivanje je da budete prijavljeni na portal SEF i to na firmu čiji dokument želite da prikažete. Ova opcija važi za e fakture i Pojedinačne evidencije PDV koje su uvezene iz SEF.

Ako kliknete desnim tasterom na određeni dokument u tabeli Dokumenti iz SEF prikazaće se meni sa istim opcijama koje smo prethodno opisali, sa tom razlikom što u ovom meniju nema opcije Prikaži dokument u prozoru za unos u KPR.

Radi lakšeg pregleda, podrazumevano je podešeno da širina kolona bude ista u obe tabele i da se klizači u obe tabele pomeraju istovremeno. Ako želite da isključite ovu mogućnost potrebno je da dečekirate opciju Podesi istu širinu kolona i pomeraj klizače istovremeno, koja se nalazi u dnu prozora.

ANALITIKA POLJA ZA POZICIJE KOJE POPUNJAVA PORESKI OBVEZNIK (POLJA KOJA SEF NE POPUNJAVA AUTOMATSKI)

Ako kliknete na polje koje predstavlja poziciju koju popunjava poreski obveznik, odnosno na polje koje predstavlja poziciju koju SEF ne popunjava automatski prikazaće se prozor kao na slici ispod.

Prozor za prikazivanje analitike polja

Jedina razlika između ovog prozora i prozora koji smo prethodno opisali je u tome što ovaj prozor ima samo jednu tabelu u kojoj se prikazuju dokumenti iz Knjige primljenih računa koje je korisnik klasifikovao na poziciju. Sve ostale funkcije su identične kao u prethodno opisanom prozoru.

PROZOR ZA PREGLED EVIDENCIJA PRETHODNOG POREZA

Da biste pokrenuli prozor za pregled evidencija prethodnog poreza (EPP) uradite sledeće:

  1. U komandnom meniju kliknite na stavku Finansijsko.
  2. U meniju kliknite na stavku Poreske prijave.
  3. U meniju koji se prikaže kliknite na stavku Pregled evidencija prethodnog poreza.
  4. Kada to uradite otvoriće se prozor koji je prikazan na slici ispod:
Prozor za pregled evidencija prethodnog poreza

Ovaj prozor koristi se isto kao i svi ostali prozori za pregled dokumenata u poslovnom programu Sors. Prozore za pregled dokumenata smo detaljno opisali ovde.

U gornjem delu prozora nalazi se dugme Pošalji na SEF koje služi za slanje EPP koja je selektovana u tabeli na SEF .

U levom delu prozora, nalaze se kriterijumi za pretraživanje dokumenata, a tabela u kojoj se prikazuju EPP zauzima centralni i najveći deo prozora.

Ako kliknete desnim tasterom miša na određenu EPP u tabeli prikazaće se meni sa opcijama. Neke od ovih opcija važe za sve prozore u kojima se prikazuju dokumenti i njih smo opisali u posebnom članku, a u tekstu koji sledi navodimo opcije koje se odnose samo na ovaj prozor:

  1. Promeni broj evidencije. Ova opcija služi za promenu broja EPP. U slučaju da je EPP poslata na SEF promena broja neće biti omogućena. Takođe, promena broja neće biti omogućena za korekcije EPP.
  2. Pošalji evidenciju na SEF. Ova opcija služi za slanje EPP na SEF.
  3. Osveži status evidencije na SEF. Ova opcija služi za osvežavanje statusa EPP na SEF. Kada je promena statusa EPP na SEF rezultat operacije koja se sprovodi preko programa Sors (na primer, kada se korekcija EPP izvrši pomoću programa Sors) onda se status EPP automatski osvežava. Ova opcija koristi se u situacijama kada promena statusa EPP na SEF nije rezultat operacije koja se sprovodi preko programa Sors (na primer, kada se korekcija EPP izvrši na portalu SEF).
  4. Prikaži dokumente na osnovu kojih je evidencija formirana. Ova opcija služi za prikazivanje spiska dokumenata na osnovu kojih su popunjene pozicije u EPP. Ovaj spisak će biti prikazan u prozoru koji je skoro isti kao prozor za pregled Knjige primljenih računa.

IZMENA EVIDENCIJE PRETHODNOG POREZA

Da biste izmenili Evidenciju prethodnog poreza (EPP), pratite sledeće korake:

  1. U komandnom meniju kliknite na stavku Finansijsko.
  2. U meniju kliknite na stavku Poreske prijave.
  3. U meniju koji se prikaže kliknite na stavku Pregled evidencija prethodnog poreza.
  4. Kada to uradite otvoriće se prozor koji je opisan u prethodnom izlaganju.
  5. U tabeli pronađite EPP koju želite da izmenite i kliknite desnim tasterom na nju.
  6. U meniju koji se prikaže kliknite na stavku Izmeni evidenciju.
  7. Otvoriće se prozor za formiranje EPP u kome možete da izvršite izmene.

EPP može da se izmeni samo ako nije poslata na SEF.

SLANJE EVIDENCIJE PRETHODNOG POREZA NA SEF I STATUSI

Evidencija prethodnog poreza (EPP) u programu Sors može da ima sledeće statuse:

  1. Nije poslato
  2. Evidentirano
  3. Korigovano
  4. Nepoznato (ovaj status nije očekivan i njegovo prikazivanje ukazuje na to da je došlo do greške)

Status EPP se prikazuje u tabeli u prozoru za pregled evidencija prethodnog poreza, u koloni Status. Pošto formirate EPP na način koji je objašnjen u prethodnom izlaganju i snimite je u bazu podataka, status EPP će biti Nije poslato.

EPP možete da pošaljete na SEF iz prozora za pregled evidencija prethodnog poreza, tako što je selektujete u tabeli a zatim kliknete na dugme Pošalji na SEF koje se nalazi u gornjem delu prozora (slika ispod).

Slanje Evidencije prethodnog poreza na SEF

Pošto pošaljete EPP na SEF status EPP će biti promenjen u Evidentirano. U slučaju da vršite korekciju EPP onda će EPP koja je prethodno poslata na SEF, odnosno EPP koja se koriguje dobiti status Korigovano a nova EPP, odnosno korekcija EPP će dobiti status Evidentirano.

KOREKCIJA EVIDENCIJE PRETHODNOG POREZA NA SEF

Korekcija Evidencije prethodnog poreza (EPP) na SEF podrazumeva formiranje i slanje na SEF nove EPP za poreski period za koji je EPP već formirana i poslata na SEF. Kada se vrši korekcija EPP na SEF prethodna EPP, odnosno EPP koja se koriguje, ostaje evidentirana u programu Sors i na SEF sa time što menja status u Korigovano a nova EPP (korekcija EPP) dobija status Evidentirano.

Na primer, ako je za poreski period novembar EPP formirana i poslata na SEF 5. decembra ali se 11. decembra javila potreba da se EPP koriguje, onda se 11. decembra formira korekcija EPP koja se šalje na SEF. Kada se korekcija EPP, koja je formirana 11. decembra, pošalje na SEF EPP od 5. decembra dobija status u Korigovano a korekcija EPP od 11. decembra status Evidentirano.

Prilikom formiranja korekcije EPP postupa se na isti način kao i prilikom formiranja prve EPP, odnosno na način koji je objašnjen u prethodnom izlaganju, uz sledeće razlike:

  1. U poljuVrsta evidencije treba da bude izabrana opcija Korekcija.
  2. U polju Broj evidencije treba da bude upisan broj EPP koja se koriguje.
  3. U polju Jedinstveni identifikator na SEF EPP koja se koriguje treba da bude upisan jedinstveni identifikator na SEF EPP koja se koriguje.

Ova polja prikazana su na slici ispod.

Korekcija Evidencije prethodnog poreza

U slučaju da je prva EPP, odnosno EPP koja se koriguje napravljena u programu Sors ova polja će biti popunjena automatski pošto kliknete na dugme Preuzmi podatke iz KPR i SEF. Ako prva EPP, odnosno EPP koja se koriguje nije napravljena u programu Sors onda će biti potrebno da ove podatke upišete na sledeći način:

  1. Formirajte EPP klikom na dugme Preuzmi podatke iz KPR i SEF.
  2. U padajućem meniju Vrsta evidencije izaberite opciju Korekcija.
  3. Pošto to uradite prikazaće se opcija Ručni upis broja evidencije i jedinstvenog identifikatora na SEF EPP koja se koriguje koju treba da čekirate.
  4. Kada čekirate ovu opciju, polja Broj evidencije i Jedinstveni identifikator na SEF EPP koja se koriguje će se otključati da biste u njih upisali odgovarajuće podatke.

Dalji postupak je identičan kao u slučaju prve EPP.

Datum poslednje izmene članka: 13.07.2025